Laatste nieuws – Volkswagen Group met miljarden verlies – dividendverlaging

Het dividend moet aanzienlijk worden verlaagd. De auto-industrie kreunt onder de pandemie. De cijfers van de industriereuzen laten zien hoe serieus de beperkingen wegen: nu is Volkswagen door corona in het rood gegleden en is het dividend merkbaar verlaagd. Maar er is tenminste één sprankje hoop voor de Wolfsburgers. Dit is interessant nieuws. De Volkswagen-groep werd zwaar getroffen door de corona-crisis in termen van omzet en winst en gleed, zoals verwacht, in de rode cijfers. In het tweede kwartaal boekte VW een nettoverlies van 1,6 miljard euro toe te rekenen aan aandeelhouders, nadat de groep in dezelfde periode vorig jaar een winst van net geen 4 miljard euro had behaald.


“De eerste helft van het jaar 2020 was een van de meest uitdagende in de geschiedenis van ons bedrijf vanwege de COVID-19-pandemie “, zei CFO Frank Witter donderdag in Wolfsburg. Na een aanzienlijke uitstroom van financiële middelen uit de huidige activiteiten, wil VW nu het dividend van het afgelopen jaar merkbaar verlagen om de kassa te beschermen.Zelfs in het tweede kwartaal, ondanks alle maatregelen, stopte de crisis niet bij de Wolfsburg tot: Automotive-activiteiten van de groep netto contant 2,3 miljard euro. Door 3 miljard euro op te halen met een hybride obligatie, kon de Groep haar netto liquiditeit in de drie maanden tot eind juni met 900 miljoen euro verbeteren tot 18,7 miljard euro. Bovendien zouden volgens de groep verdere maatregelen zijn genomen om de kosten te verlagen en de liquiditeit te waarborgen, waardoor de gevolgen van de crisis zouden zijn verminderd.Omdat de riemen tot stilstand kwamen, vooral in april, en er in Europa en Amerika nauwelijks auto’s konden worden verkocht, daalde de verkoop tussen april en eind juni in vergelijking met het voorgaande jaar 37 procent tot 41,1 miljard euro. De leveringen aan klanten daalden met bijna een derde tot 1,89 miljoen voertuigen.


Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten was 1,71 miljard EUR, iets lager dan dat van analisten eerder gevreesd. Echter, in het kwartaal waren er ook bijzondere posten uit de dieselaffaire van 687 miljoen euro – de rekening voor de uitlaatgasfraude die in 2015 is opgelopen groeit nu tot een totaal van circa 32 miljard euro. Het lichtpuntje in de cijfers was China. De Chinese joint ventures, met hun recentelijk toenemende leveringssuccessen in de omzet en het bedrijfsresultaat van de groep, verschijnen niet om boekhoudkundige redenen. Het evenredige bedrijfsresultaat van de joint ventures in het tweede kwartaal lag echter ongeveer 10 procent boven het cijfer van vorig jaar op 1,13 miljard euro. In China behaalde VW in het tweede kwartaal al een lichte groei van de leveringen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *